0704-448921 - [email protected] - 09:00 - 18.00

Köpvillkor

Avtalsparter

Dessa villkor gäller för Panelkungen oü med org nummer: 16663748 med adress: Harju maakond, Tallinn, Kesklinna linnaosa, Sakala tn 7-2, 10141.

Priser

Priserna är i svenska kronor och inkluderar moms.

BETALNING

Du kan välja mellan flera olika betalningsformer. Paypal, Faktura genom NETS, Klarna eller Kortbetalning. Vid köp mot avbetalning eller faktura görs en kreditprövning av NETS respektive Klarna.

Fraktkostnad

Lägg varor du önskar köpa i kundvagnen och fortsätt till kassan. Där ser du fraktkostnaden. Fraktkostnad varierar beroende på vald fraktsätt och antal paneler. Helpall med solpaneler (36 stycken eller 34 stycken) levereras för 1990 kr

Enstaka batterier och växelriktare kostar 690 kr att frakta. Blandade monteringstillbehör kostar 290 kronor att frakta

Kompletta solpanelspaket innehållande en pall med solpaneler och ett stycke med blandade monteringstillbehör och växelriktare kostar 2490 kr att frakta. Batterier kostar 2800 kr att frakta då dom går som farligt gods.

LEVERANS- Och TRANSPORTSÄTT

Ditt paket levereras till dig normalt inom 3–4 arbetsdagar. Leveranser sker med ett spårbart fraktsätt och du kan följa ditt paket genom den transportavisering du fått via e-post efter att ditt paket lämnat oss. Leveransavisering sker via sms eller via telefon beroende på leveransmetod. Det är därför viktigt att du uppger en korrekt e-postadress samt ett korrekt telefonnummer/mobilnummer för att aviseringen ska fungera.

FÖRBEHÅLL

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom lagersaldo, pris, tekniska problem eller massbeställningar.


DHL Hemleverans

För produkter som väger mer än 20 kg levererar DHL varan direkt hem till din tomtgräns under dagtid. Hemleveransförslag/avisering sker via sms, det är därför viktigt att du anger ett mobilnummer där du kan nås under dagtid (vardagar). DHL kommer att stämma av med dig vilken vardag och under vilket tidsspann (normalt 2–4 timmar) som de kan leverera godset. Får inte åkeriet tag på dig kommer du aviseras via post.

Företagsleverans

Om du har valt leverans till företag utan avisering förutsätts att företaget är öppet under vardagar och det inte är en privatadress. DHL kör godset när det passar dem utan att avisera ankomsten. Skulle det vara stängt när DHL kommer debiteras du 300 kr i "leverans hinder". Leveranshinder debiteras i efterskott. Är det enskilt firma eller fåmans företag, rekommenderar vi att du väljer leverans med avisering eller DHL service point.

LEVERANSBEVAKNING

Om en vara som du beställt och betalt för tagit slut i vårt lager informeras du omgående. Du får då antingen pengarna tillbaka eller om du kan vänta nytt leveransdatum eller en likvärdig produkt (du kommer att få möjlighet att bestämma).

Personuppgifter

Panelkungen är ansvarig för de personuppgifter som Du lämnat till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill Du göra någon ändring av uppgifterna eller vill bli borttagen ur registret gör du det lättast genom att skriva till oss. Vi lämnar inte någon uppgift till tredje part. Undantaget är fraktbolaget som får dina uppgifter för att kunna leverera beställningen. I vissa fall levereras din beställning av någon av våra samarbetspartner, då får denne leveransuppgifter.

Ångerrätt/ Öppet Köp

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Vi tillämpar Ångerrätt/Öppet köp i hela 30 dagar. Om Du ångrar Ditt köp står du på returfrakten. Du ska skicka varan/varorna i originalförpackning, varan ska vara oskadad och oanvänd och det ska inte finnas några synliga repor och slitningsskador och på varan. Skicka en e-post till oss och invänta ett returnummer och instruktioner från oss. Skicka inte varorna mot postförskott, vi löser inte ut några postförskott.

Företagsordrar kan inte ångras eller bytas. 

Reklamationer Och Felleverans:

Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att du meddelar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet. Enklast sker detta genom att du skickar oss ett e-mail och beskriva felet och invänta instruktioner om retur. Felaktiga/defekta varor ska returneras i originalförpackningen, vi betalar fraktkostnaden vid giltig reklamation eller felleverans. Ångerköp gäller inte produkter som specialtillverkats för kundens räkning eller special beställningar som inte är lagervara.

Garanti

  • Garantitiden varierar mellan 1 år till 25 år, Garantitiden framgår i produktbeskrivningar. Om det saknas information om garanti för en produkt gäller följande:

  • Solpaneler med aluminium ram: 12 års totalgaranti, 25 års effektgaranti, effektbortfall max 1 % per år. Vid större effektbortfall än så är du berättigad till kompensation.
  • Solpaneler utan ram så kallade marina solpaneler, effektgaranti i 5 år, av kunden orsakade repor på skyddet som medför effektminskning täcks inte av garantin,
  • Växelriktare, 10 år 
  • Ingen garanti för förbrukningsmaterial.

Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel. Returnota/garantisedel eller kvitto skall uppvisas/medfölja vid garantianspråk. På Solceller och Solpaneler ges 12 års funktionsgaranti. Funktionsgarantin innebär att om produkten hanteras enligt instruktion och inte skadas av yttre påverkan (exempelvis slag och yttre kraft, flygande föremål) kommer den att fungera med angiven effekt eller marginell minskning av effekten. 25-års effektgarantin garanterar att solpanelen ska ge minst 85 % av den effekt som solpanelen hade när den var ny. Skulle panelen, mot all förmodan, tappa mer än 15 % effekt (år 25) får du ersättningspaneler för den borttappade effekten. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Transportskador

Vi står för alla skador, som kan uppstå vid transport till kunden. Om Du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall Du omedelbart anmäla detta till transportören. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, skall Du kontakta oss. Det är viktigt att transportörens ombud intygar att varan varit skadad vid utlämningen. Utan det intyget kan vi inte acceptera din reklamation (kan vara muntlig intyg att exempelvis personal på service point medger att godset var transportskadat vid inlämnandet. ) Är förpackningen hel och när du öppnar förpackningen och upptäcker skadan kontakta oss omgående. Det kan vara nödvändigt att du dokumenterar skadan med bilder. Vid transportskadan går du helt skadelös, eventuella skadeanmälan till transportören sköter vi. Vi skickar dig snarast ersättningsvara men viss medverkan från dig att dokumentera skadan kan behövas.

Retur

Packa returvaran väl och återsänd den som Postoretur-Kundretur, inte mot postförskott eller efterkrav. Bifoga även en felbeskrivning /returorsak. När en vara returneras till oss får du som kund bekosta returfrakten. För garantiärenden eller av oss fellevererade varor återbetalas returfrakten. Ersättnings leverans sker naturligtvis helt utan kostnad för dig. För leverans till/från udda ort och till utlandet står kunden för frakt, merkostnad.

När vi väl godkänt din retur så skickar vi ut gratis retursedel.

Outlösta Paket

Om du inte hämtar ut ditt paket debiteras du för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader. Avisering sker från transportören i första hand via SMS och i andra hand via epost och i undantagsfall brev. Har du angett fel telefon nr eller e-postadress bär du ansvaret för att avisering inte når dig.

Export

För leverans till länder utanför Norden kontakta oss för fraktkostnad, fraktkostnad till Norden (utom Island) syns på hemsidan när du angett leveransadressen. Eventuella Tullavgifter till Norge och andra länder utanför EU betalas av kund. Öppet köp, ångerrätt gäller EU-länder men också Norge. Kunder utanför EU och Norge debiteras båda tur och returkostnaden vid upphävande av köp. Svensk moms debiteras till leverans inom EU med undantag för Åland, Färöarna, Grönland. Till Länder utanför EU avräknas momsen. Vill du att din beställning skickas utanför Sverige, gör din beställning klar på vår hemsida, betala inte beloppet utan invänta besked från oss. Beloppet kommer att justeras för frakt och eventuellt borttagande av moms. Är du företagare inom EU (utanför Sverige) kan du handla momsfritt om du har ett godkänt momsregistrerings nr i ditt land.

Till Norge

Bor du i Norge och vill hämta din beställning i Sverige går det utmärkt. Du betalar båda svensk moms och frakt för Sverige och vi levererar din beställning till en gränsort på den svenska sidan. Observera att du inte behöver ha en adress i Sverige utan du hämtar din beställning och betalar för hos ombud i den stad som du önskar. Vi kan leverera till alla större orter vid svensk-norska gränsen från Strömstad i söder till Riksgränsen i Norr).För närmaste ombud se denna länk: http://locator.dpst.dhl.com/Partners/DHL2/SearchForm_sv-SE.aspx?Country=SE Kolli tyngre än 20kg eller längre än 150cm kan inte skickas via service point utan som hemleverans och kräver giltig adress i Sverige. Givetvis levererar vi till alla orter i Norge också men då blir frakten något högre, du betalar inte moms i Sverige utan i Norge, vi kräver förskottsbetalning för alla utlandsleveranser.

CE

Produkter som kan vara farliga att använda - t.ex. elprodukter, maskiner, leksaker, personlig- och skyddsutrustning måste vara CE-märkta för att få säljas på EU:s inre marknad. Med CE-märket garanterar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller alla grundläggande säkerhetskrav. CE-märket på dessa produkter är det enda märket som tillåter fri rörlighet inom EU. Ett antal myndigheter kontrollerar att dessa produkter som säljs på marknaden uppfyller säkerhetskraven. Om CE-märkningen saknas kan det innebära att produkten utgör en säkerhetsrisk och att tillverkaren inte känner till de regler som gäller.